top of page
  • תמונת הסופר/תטל בת הים

הפולשים של הקיץ

סוף אוגוסט ואנחנו חווים 31 מעלות בים, זה מטורף! לאחרונה, התחילו קצת זרמים יותר קרירים לעיתים. איזה כיף יהיה כאשר המים יתקררו טיפה והראות תחזור.


חודשים יולי-אוגוסט בים הם בדר"כ חודשים עם ראות ״חלבית״ ופה ושם ימים נדירים של ראות טובה, זאת לעומת חודש ספטמבר שמתאפיין בימים עם ראות מדהימה. אך עם זאת, גם החודש היו לי מפגשים עם יצורים ימיים שונים שלא פגשתי לפני כן. הרבה מהם פולשים מים סוף, יצורים יפייפיים.

תכירו את הפולשים היפים שפגשתי בחודשים האחרונים:


ארנב הים - חיננית ים

הארנב הינה רכיכה צמחונית הניזונה מאצות, על ראשו ארבעה מחושים, העליונים ממש מזכירים אוזנים של ארנב ומשם קיבלה המשפחה שמה. זה היה הראשון שראיתי אצלנו בריף בת גלים, בכלל חשבתי שאני עומדת לאסוף עוד שקית, אז זאת היתה הפתעה מאד נעימה. יש לו זימים המכוסים בגלימה ומסתירים אותם. צבען חום-מנומר ואורך הגוף עד 40 ס"מ. נמצא אותו בסביבת קרקע חולית וסלעית. פעיל בעיקר בלילה.



קיפוד ים - נזרית ארוכת קוצים

אני זוכרת כשהייתי ילדה שהיו כאן קיפודים מקומיים, עם הזמן הם נעלמו לחלוטין והגיעו השכנים. קיפוד הים נזרית ארוכת קוצים הינו פולש מים סוף, מאופיין בשלד בעל סימטריה פנטמרית (מחומשת). הקוצים שלו משמשים להגנה, צבעם שחור או סגלגל ואורכם בערך 25 ס"מ. ניזון מאצות ומצוי בסביבה סלעית. פולש שהיה מאד נפוץ בים סוף והיום כמעט שנכחד.



שפמית ארסית (נסראללה)

השפמית הארסית מכונה "נסראללה" בעלת פסים לאורך הגוף. כמו מינים פולשים רבים גם השפמית היגרה מים סוף דרך תעלת סואץ. כמו שאנחנו רואים כאן בסרטון פרטים צעירים שוחים לרוב בלהקות מלוכדות של עד מאות פרטים הנראים ככדור כהה במים באזורים רדודים, סלעיים וחוליים. פרטים בוגרים שוחים לבד או בקבוצות קטנות. לשפמית הארסית קוץ חד בקדמת סנפיר הגב ובסנפירי החזה, דרכם עובר ארס מסוכן העלול לגרום לכאבים עזים, שטפי דם ואף לאובדן הכרה.



פעמונית נקודה - מדוזה

המדוזה האחרונה ומיוחדת שראיתי הקיץ הזה, אחרי כל המדוזות שסיפרתי עליהן בכתבה הקודמת. היא יפייפיה בשם פעמונית נקודה (לשעבר פילוריזה נקודה) מדוזה מאד מיוחדת בעלת צריבה קלה. היא מין פולש מהאוקיינוס השקט דרך תעלת פנמה לאוקיאנוס האטלנטי באמצעות הספינות העוברות בתעלה.



זהרון - דג

דג הזהרון הוא דג טורף ממשפחת העקרבנוניים, הידוע בסנפיריו הגדולים והמרהיבים ובדפוסי הפסים האדומים-לבנים שלו. הוא יכול לגרום לכאבים חזקים ואפילו לסכנת חיים במקרים מסוימים, אם נוגעים בקוצים הרעילים שבסנפיריו. גם הוא פולש מים סוף.


היו גם מפגשים עם צבים, לאחרונה פגשתי את ברטה הצבה החומה מספר פעמים ועוד צב חום שטרם זיהיתי.

שיהיה לנו סופשבוע שקט ואמן בשורות טובות.

ברטה הצבה החומה

1 Comment


Guest
Aug 30

מדהימה שאת!

Like

קסם ים תיכון עם פרפר הצבה החומה

פוסט קודם

bottom of page